İmplant Tedavisi

Home » Projects » İmplant Tedavisi

İmplant nedir?

Bir ya da birden çok dişin yerini doldurmak için kullandığımız yapay diş yapılarına implant diyoruz. İmplantlar iki ayrı parçadan oluşurlar. Birincisi diş olarak görev yapacak olan yapıyı desteklemek için çene kemiği içine yerleştirilen titanyum vida, ikincisi ise çiğneme, kesme gibi yeme fonksiyonlarını yerine getirmek için normal ağız ve diş yapısı taklit edilerek hazırlanmış diş yapısıdır. Normal bir dişte de kök implanttaki titanyum vidanın işlevini görür. Titanyum materyali özellikle seçilmiştir çünkü vücutta uzun yıllar boyunca hiçbir reaksiyona neden olmadan sağlamlığını ve işlevini koruyan bir materyaldir. Titanyum kol kırıklarında, kalça kırıklarında da kemik yapının yerini tutmak için kullanılmaktadır. Bu materyal kullanılabilecek en güvenli materyaldir.

İmplantlar güvenli midir? Kaç yıl boyunca kullanılabilir?

İmplant tedavisi doğru yapıldığı taktirde güvenli ve gayet başarılı bir tedavidir. Doğal diş yapısını taklit edecek şekilde fonksiyon görmektedir. Hastalar tarafında bakımı doğru bir şekilde yapıldığı taktirde normal bir diş kadar sorunsuz bir şekilde kullanabilirsiniz.

İmplantları ne kadar süre boyunca sağlıklı bir şekilde kullanabileceğiniz tamamen sizin ağız bakımınıza ve doktor ziyaretlerinizi aksatmamanıza bağlıdır. Ağız bakımınız iyi olmadığı taktirde aynen normal dişlerde olduğu gibi enfeksiyon gelişebilir bu da kanama ağrı ve gibi şikayetlere neden olabilir. Tüm bu sorunlar normal dişlerinizde de karşılaşabileceğiniz sorunlardır.

İmplant yaptırdıktan sonra ağız bakımınız iyi olursa ve implantın kemik ile birleşimi iyi olursa bu implantları uzun yıllar boyunca güvenle kullanabilirsiniz. Vücudumuza yerleştirilen diğer implantlarda da olduğu gibi bu implantların kullanım ömürleri pek çok faktöre bağlıdır ve yaşam boyu kullanım garantisi diye bir şey söylenmesi doğru değildir.

Ağzımda zaten kendime ait dişlerim var. Yine de implant yapılabilir mi?

İmplantlar tekli ve çoklu olmak üzere farklı seçeneklerde uygulanabilir. Bazı hastalarda ağızda sadece bir diş eksiktir ve bu boşluk implant ile doldurulabilir. Bazı hastalarda ise ağızda neredeyse hiç diş yoktur. Bu durumda uygun hastalarda tüm ağız implant tedavisine gidilebilir.

Her diş yerine implant yapılabilir mi?

İmplant yapıldıktan sonra en önemli nokta yapılan implantın çene kemiği ile iyi birleşim sağlayıp sağlamadığıdır. Dolayısıyla implant yapılmadan önce yapılacak bölgenin kemik hacminin yeterli olup olmadığının değerlendirilmesi çok önemlidir. Eğer implanın yerleştirilebileceği kadar sağlıklı bir kemik dokusu varsa implant yapılabilir.

İmplant yapılırken çok acıyor mu?

Bir implant yerleştirmek çoğu zaman diş çekmekten daha basit bir işlemdir ve genellikle lokal anestezi altında yapılmaktadır. İşlem yapılırken ağrı hissetmezsiniz fakat işlem yapıldıktan sonraki ilk hafta hafif ağrılarınız olabilir. İmplant yapıldıktan sonra ağrınızın olmaması için doktorunuz tarafından verilen ilaçları doğru bir şekilde kullanmanız gerekmektedir.

İmplant işlemi ne kadar sürmektedir?

Tedavi başlamadan önce doktorunuz size yaklaşık olarak ne kadar süreceği hakkında bilgi verecektir. İmplantın yapılacağı bölgeye göre daha uzun veya daha kısa sürebilir. İmplantı çenenizde tutacak olan vida kısmı öncelikle yerleştirilmektedir. Bazen implantı altyapısı ile aynı anda üstyapısı da yerleştirilebilir. Fakat altyapı ve üstyapının aynı anda yerleştirilmesi herkes için uygun bir yöntem değildir. Hastaların genelinde öncelikle vidalar yerleştirilir, vidaların kemikle tam olarak birleşmesi sonrasında (yaklaşık 3-4 ay) implantın üstyapısı yerleştirilir. Bu süreç hastadan hastaya değişmektedir. Bazı hastalarda daha kısa sürebileceği gibi bazı hasatlarda daha uzun da sürebilir.

İmplant yapıldıktan sonra nelere dikkat etmeliyim?

İmplantın altyapısı yerleştirildikten sonra kemiklerin bu titanyum vidalarlar birleşmesi ve kaynaşması beklenir. Bu süreç genellikle birkaç ay sürer. Bazı hastalarda bu süreç daha kısa sürer ve üstyapı daha önce takılabilir.

Eğer iki veya daha fazla dişinize implant yapılacaksa bu süreçte geçici protez kullanabilirsiniz. Eğer zaten geçici protez kullanıyorsanız implantların altyapıları tam olarak yerleşene kadar bu protezleri kullanmaya devam edebilirsiniz. İmplantın altyapısı yerleştirildiğinde o bölgenin şekli de değişecektir. Dolayısıyla halihazırda kullanmakta olduğunuz protezlerin implant bölgesine zarar vermemesi için yeniden şekillendirilmesi için doktorunuz size gerekli işlemler hakkında bilgilendirecektir.

İmplantlar normal dişlerden daha mı zor temizlenir?

İmplantlar ile normal dişler arasında temizlik açısından bir fark yoktur. Fakat bir implantın daha sağlıklı ve daha uzun süre boyunca kullanılabilmesi için çok iyi bakılması gerekmektedir. Diş doktorunuz size nasıl temizlik yapmanız konusunda gerekli eğitimi verecektir. İmplantlarda da normal dişlerde olduğu gibi temizlemede zorlanacağınız bölgeler olabilir. Bunlar için diğer temizlik enstrümanlarını kullanmanız gerekebilir. Bu durumlarda yine diş hekiminiz tarafından size gerekli bilgiler verilecektir.

İmplant yaptırmadan önce dişeti hastalığım varsa implant yaptırdığımda da bu durum devam eder mi?

Eğer implant sonrasında tedavinize dikkat etmezseniz yine dişeti hastalığı yaşayabilirsiniz. Sigara kullanımı içinde bulunan kimyasallar ve toksik etkileri nedeniyle diş etlerini ve implantın sağlığını etkilemektedir. Dolayısıyla sigara içen hastalarda genellikle implant uygulaması tercih edilmemektedir.

İmplantlar gece yatarken çıkartılıyor mu?

İmplantların çoğu sabittir ve sadece diş hekimleri tarafından çıkartılabilir. Fakat bazı durumlarda hastaların çıkartabileceği protez şeklinde implantlar da mevcuttur. İmplantların büyük bir bölümü ağıza sabit olarak yerleştirilir ve normal dişleriniz gibi görünür.

İmplant yaptırdığım belli olur mu?

Yeni teknolojiler sayesinde yapılan implantlar neredeyse hiçbir şekilde dışarıdan fark edilmez. Doktorunuz sizin ağız yapınıza uygun doğal görünecek şekilde implant planlaması yapacak ve üstyapının da diğer dişlerinize uygun olması sayesinde implant yaptırdığınız dışarıdan anlaşılamayacaktır.

Ağızdaki eksik olan her diş için bir vida mı takılıyor?

Eğer sadece bir dişiniz eksikse o zaman tek diş için bir vida takılması gerekmektedir. Eğer yan yana birden fazla dişiniz eksikse ve kemik yapı da buna uygunsa doktorunuz birden fazla diş için daha az sayıda altyapı kullanarak size implant uygulayabilir. Bu tamamen hastaya göre değişen bir durumdur.

İmplant yaptırdıktan sonra herhangi bir kaza geçirirsem ne olur?

Bir kaza geçirmeniz halinde aynen normal dişlerde olduğu gibi implantlar da zarar görebilir. Dolayısıyla spor yapıyorsanız özellikle ağız bölgenizin darbe almamasına dikkat etmeniz gerekmektedir. Sadece üstyapı yani diş kısmı zarar görürse implantın altyapısına dokunulmadan diş tek başına değiştirilebilir. Eğer implantın altyapısı zarar görmüş ise çıkartılabilir veya daha fazla zarar vermemek için çene kemiği içerisinde bırakılabilir. Bu karar hastanın kliniğine bakarak verilecektir.

Eğer implant çene kemiği ile birleşmezse ne olur?

Bu durum çok nadir yaşanır ve genellikle iyileşme sürecinde veya implant yapıldıktan hemen sonra kendisini belli eder. Böyle bir durumda implantın altyapısı çıkartılır ve kemik iyileşmeye bırakılır. Çene kemiği iyileştikten sonra bu bölgeye yeniden implant uygulanabilir. Eğer implant istenmiyorsa o zaman köprü tedavisi yapılabilir.